Flere strømselskap opplever nå en flukt av kunder fra Tibber og over til seg. Det melder Europower i dag.
Bakgrunnen er at selskapet i går varslet alle kundene de har, om at de fra septemberregningen vil endre faktureringspraksis. De vil nå sette i gang med delvis forskuddsfakturering, ved at kundene også må betale for de 14 påfølgende dagene ut fra et estimat av forventet bruk.
Energinytt24 skrev i går at selskapet gav uriktig opplysning om årsaken til endringen, for alle kunder i sone NO2 og NO3. I disse sonene betaler de ikke selv forskudd og har heller ikke balanseansvar, men fremstilte det slik overfor kundene og media i går.
Forbrukertilsynet opplyste i går at de anså den korte fristen for varsling som lovbrudd.
Tibber har opplyst at kundene kan velge gratis betalingsutsettelse i inntil 30 dager. De kan også velge forfallstidspunkt for betaling for fremtidige fakturaer. Begge deler via appløsningen selskapet kommuniserer med overfor kundene.