Det er endrede forutsetninger for å ha bestilt ny elbil med levering etter 1. januar. Mange vil få en ekstrakostnad på opp mot 100.000 kroner. I tillegg kommer høye ladekostnader om du ikke kan lade hjemme og få strømstøtte for fyllingen av tanken. For de som ikke kan gjøre dette, er det billigere å kjøre dieselbil.
– Når ladeselskapene tar åtte til ni kroner per kilowattime, blir det 16 kroner per mil, sier en som har bestilt ny elbil til DN i dag. Han angrer seg og vil nå videreselge kontrakten før han mottar bilen. DN skriver også at avisen har snakket med flere andre bilkjøpere som prøver å komme seg ut av inngåtte kontrakter og kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge bekrefter overfor DN at forhandlerne får henvendelser fra folk som vurderer kontraktene.
– I urolige tider får man et annet forhold til investeringene sine, og for mange er bil en stor investering. Forslaget til statsbudsjett gjør hverken bilkjøp eller bilhold økonomisk forutsigbart. Det gjør mange usikre, sier han til avisen.
Prisene på el-bil lading på ladestasjoner har steget langt mer enn strømprisene, og enkelte ladeselskap tar opp mot 10 kr/kWt. I tillegg kommer Regjeringens forslag i statsbudsjettet, som innebærer lang over 1 milliard ekstra i utgiftskroner for landets elbil-eiere. Fordelen med gratis ferge er også i hovedsak borte, for den skal i stor grad gjelde for alle kjøretøy, skrev vi selv for noen dager siden.
DN har regnet ut at for de som venter på å få levert BMW i4, og som ikke får levert denne før etter årsskiftet, så blir det billigere å betale avbestillingsgebyret, fremfor å ta levering av bilen, gitt at moms og vektavgift blir som forespeilet. Da er dessuten de økte kostnadene med lading eksternt holdt utenfor regnestykket.
Det er Stortinget som skal bestemme det endelige statsbudsjettet og hva som skal skje med elbilene. Det vil skje senere i høst. Du kan lese mer om Stortingets behandling av budsjettet her.