E24 skriver i kveld om en kvinne på 89 år som fikk strømavtalen endret uten samtykke og endte opp med å betale 400 øre/kWt i påslag til strømselskapet. Simpelt eller grovt ran og bedrageri med myndighetenes samtykke tenker jeg. Derfor benytter jeg anførseltegn i overskiften og viser til at selskapet selv til E24 påberopes seg å ikke ha gjort noe galt.
Det er svindel fordi de færreste eldre og hjelpeløse ikke noen gang forstår at de er blitt lurt, og derfor ikke får ordnet opp i det som er strømmarkedets galematias i dag. Slik er Regjeringens politikk, dette skal vi ikke ta oss av.
Partilederne Jonas Gahr Støre (AP) og Trygve Slagsvold Vedum var stolt av å presentere styrkede rettigheter for landets strømkunder da Hurdalsplattformen ble presentert i fjor høst. Foto: Stillbilde fra videosending fra pressekonferansen da Hurdalsplattformen ble presentert i fjor høst.
Det gjør ikke svindelens konsekvenser mindre for den som rammes, at strømstøtten er utformet slik at det ikke gis støtte til prisen en betaler til strømselskapet. Støtteordningen tar som kjent utgangspunkt bare i gjennomsnittsprisen slik den er ut fra Nordpool og inn til strømselskapet.
Det dreier seg igjen om Fortums Variabelavtale som vi skrev om i september og advarte kraftig mot med stor varseltrekant. Rett etter at Energinytt24 ringte selskapet for kommentarer til avtalen for halvannen måned siden, kunngjorde selskapet at de sluttet å selge den. De lot imidlertid avtalene som allerede var i systemet, herunder med gamle og hjelpeløse folk som verken bruker epost eller app-løsninger og fikk med seg prisøkningen, fortsette sin «svindelgang».
Denne kvinnen som E24 omtaler i kveld, er en av de som er rammet fordi selskapet ikke kansellerte alle avtalene som var åpenbart urimelige i stedet. Det går en grense for sunn fornuft og hva selskap med lisens kan gis anledning til, og det er beklagelig at dagens regjering lar slikt som det her passere forbi.
– Dette er et ran, sier Svein Slaata om strømregningen til sin gamle svigermor som hun tok med seg på søndagsmiddag med familien i begynnelsen av måneden skriver E24. Hun måtte en periode betale ca. 9 kr/kWt og fikk tre til fire ganger høyere strømregning enn hun hadde før prisforhøyningen. Da Fortum tok 9 kr/kWt fra 89-åringen, betalte Fortum selv 4 kr/kWt. Det betyr betyr 400 øre påslag pr. kWt.
I følge det opplyste ble hun overført til en avtale om Variabel som hun ikke hadde samtykke til å bli overført til.
Kvinnens svigersønn har fått opplyst av Forbrukerrådet at det Fortum har gjort ikke er tillatt og at hun kan kreve refusjon. Det er bra han rydder opp, men hva med de tusenvis av andre gamle og hjelpeløse som ikke bruker epost eller app-løsninger i dag, og heller ikke har noen som passer på. Disse er Regjeringens ansvar. Med et enkelt grep kunne Regjeringen innført forbud mot slike avtaleformer i strømmarkedet, men til det er tilsynelatende strømmarkedets lobbyvirksomhet for knallhard.
Regjeringen arbeider riktignok med ordninger om fastpris og har i forbindelse med dette fokusert på hvor mye påslag kraftprodusenter kan ta ut til bedriftskunder. Dette er imidlertid noe annet enn hva en bedriftskunde som strømselskap er, kan ta fra seg og ut til forbruker. Enn si mulighet for å tilby andre avtaleformer som ble lurt inn på denne hjelpeløse kvinnen.
I Hurdalsplattformen lovte Regjeringen at forbrukerenes rettigheter skulle styrkes i strømmarkedet. Lite har skjedd hittil, unntatt at fra mandag så skal alle strømselskap være tydelige på sine digitale løsning om hvilke avtaler de har. Det hjelper overhode ikke gamle og hjelpeløse som ikke deltar i den digitale verden vi har i dag.