Man,Charging,Electric,Car,In,Front,Of,His,House,,Plugging
FOTO: ShutterstockBilde 1 av 1

EU-fond kan gi støtte til el-bil og etterisolering for nordmenn

EU`s sosiale klimafond kan gi støtte til personer med lav inntekt til å «komme gjennom det grønne skiftet», blant annet for anskaffelse av elbil der det er dårlig kollektivtilbud, billigere strøm til lading i distriktene eller etterisolering av bolighus for den del.

LO-sekretær Are Tomasgard sier til Energi og Klima at Norge bør slutte seg til EUs sosiale klimafond. Dersom Norge gjør dette, vil nordmenn med lav inntekt kunne få økonomisk drahjelp gjennom det grønne skiftet.

Blant annet kan fondet gi støtte til energieffektivisering og støtte til anskaffelse av elbil for personer bosatt i områder med dårlig kollektivtilbud. Det kan også dreie seg om flere ladestasjoner i distriktene, lavere strømpris for lading, eller ekstra isolering av bolighus eller kombinasjoner av dette osv. Hvilken innretning eller innretninger som velges, er det opp til den enkelte stat selv å avgjøre.

Norge bidrar allerede til fondet selv om det ikke er en del av EØS-forpliktelsene. Som følge av dette, er Norge blitt invitert til å også søke om midler fra fondet på lik linje med EU-land. I følge Tomasgaard er det naturlig at Norge derfor søker.

Forordningen om klimafond er allerede trådt i kraft. Den ble vedtatt av Europaparlamentet og Rådet 10. mai 2023. Dersom Norge søker, vil støtte kunne mottas fra januar neste år.

Klimafondet er en del av EUs klimapakke «Klar for 55» (Fit for 55). Det skal sikre at EU når målet om å redusere utslippene av klimagasser med 55 prosent innen 2030.

Det er Klima- og miljødepartementet som har ansvaret for saksoppfølgningen her hjemme og det er Stortinget som skal ta stilling til om Norge skal delta med søknad. Du kan lese mer om departementets beskrivelse av ordningen her.

Fondet har i følge departementsnotatet til hensikt å «bidra til utjevning av eventuelle negative fordelingsmessige effekter som følge av opprettelsen av det nye kvotehandelssystemet for bygninger, veitrafikk og deler av industrien (ETS2), for sårbare husholdninger, småskalaforetak og transportbrukere ved finansiering av tiltak, virkemidler og investeringer for redusert energibehov, økt bruk av kollektivtransport og økt andel av null- og lavutslippskjøretøy».

Den enkelte vil ikke kunne søke direkte i fondet, men i egen søknadsordning som norske myndigheter oppretter for formålet. Midlene Norge eventuelt tildeles, vil også kunne brukes til andre formål, herunder tilrettelegging og undersøkelse m.v., for å utjevne forskjellene og urimelighetene mellom folk som følge av det grønne skiftet.

Det vil være utenkelig at Stortinget skulle vedta at Norge ikke skulle søke om midler de EU-fondet til svakerestilte grupper i landet, når Stortinget allerede har vedtatt at Norge skal være med å finansiere fondet. Dette gjelder uavhengig av hvilke parti som kommer i flertall på Stortinget etter neste valg.