Det er flertall på Stortinget for å innlemme de tre direktivene fra EU`s fjerde energimarkedspakke som mediene har skrevet så mye om i dag og i går, og som statsministeren og regjeringen nå sitter å diskuterer i regjeringsmøte.
Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og MDG har nemlig totalt 92 av 169 mandater og vil stemme for de tre direktivene. Det kreves bare 85 stemmer for å treffe vedtak om implementering, dersom de innlemmes i EØS-avtalen.
Det er vanlig i slike saker at partilederne har samtaler med egne stortingsrepresentanter og avklarer at de vil stemme i tråd med partienes syn. Unntaksvis kan partiene fristille sine representanter, men det skjer sjelden. Det er lite sannsynlig at det vil skje med de tre direktivene som er tema nå.
Støre skal ha samtaler med Arbeiderpartiets representanter kl. 18.00 i dag. Møtet vil finne sted på Stortinget. Det er ukjent om han vil ta opp denne problemstillingen allerede da. Et vedtak i Stortinget vil tidligst bli aktuelt etter sommerferien ut fra saksbehandlingen som kreves i forkant.
Tilsvarende skal Vedum ha møte med Senterpartiets representanter i dag.
De tre direktivene er hhv. fornybardirektivet, energieffektiviseringsdirektivet og bygningsdirektivet. Det er bare det fjerde og siste – elmarkedsdirektivet som overfører myndighet til Acer – som krever kvalifisert flertall i Stortinget. Det er ikke uten grunn at dette direktivet nå holdes utenfor. Det er dette direktivet som har betydning for norske politikeres styring av den norske strømprisen.
Senterpartiets argumentasjon mot de tre direktivene, er at de frykter at innlemmelse av de først vil medføre en form for automatisk innlemmelse av det siste. Det er åpenbart feil. Det siste innlemmes ikke av seg selv.
Dette betyr at dersom Støres representant i EØS-komiteen neste måned sier ja til de tre direktivene i energipakken, så vil de kunne bli innlemmet i EØS-avtalen vel å merke dersom EØS-komiteen godtar en oppdeling for sin del. EU må også godta en slik oppdeling, det er ikke nok at Norge gjør det. Det er det ikke sikkert at EU gjør dette.
Dersom representanten motsatt sier nei eller vet ikke, så risikerer en at EU-representanten kontrer med at suspensjonsprosess vil bli vurdert satt i gang mot Norge. En slik suspensjonsprosess vil gjelde alle de områder av avtalen som direktivene ville blitt en del av, med mindre det er enighet mellom partene om annet.
En suspensjon vil være begrenset til området for energi og klima.
Det samme kan endatil skje om representanten sier ja til de tre direktivene, ettersom det fjerde direktivet ikke blir akseptert samtidig. EU har flere ganger antydet at Norge allerede har brukt for lang tid på markedspakken som henger sammen i fire direktiver, og for EU er temaene energi og klima en høyt prioritert sak.
I verste fall kan det også ende opp med en sak hvor EU selv sier opp hele EØS-avtalen og holder Norge utenfor det europeiske fellesskap.
Vi får svar på om EU suspenderer eller vil si opp hele EØS-avtalen i neste måned da det skal avholdes EØS-møter om saken. Her vil EU være representert sammen med representanter fra de tre EØS-landene.
Oppsigelsesfristen for EØS-avtalen er 1 år.