Sier opp ansatte rett etter å ha fått 1,5 milliarder i statlig finansiering
Batterifabrikken Morrow i Arendal melder at virksomheten sier opp 50 – 60 ansatte. Det skjer rett etter at staten har gitt lånegaranti på 1,5 milliarder kroner til selskapet.
Batterifabrikken Morrow sier nå opp 50–60 ansatte og har også besluttet å utsette utvidelsen av batterifabrikken i Arendal.
Morrow mottok i forrige måned et statlig lån på 1,5 milliarder kroner i forrige måned. I tillegg skal andre eiere av selskapet samtidig ha skutt inn kapital eller gitt garanti om dette. Blant annet gjelder dette det kommunalt eide kraftselskapet Å Energi.
Fra før har det offentlige skutt inn betydelige beløp i selskapet. Finansavisen anslo rett før jul at 60 prosent av selskapets kapital stammer fra det offentlige.
I følge Morrow skyldes «nedtrappingen» strategiske forhold for å sikre batteriproduksjon og flere salgskontrakter.
Morrow hadde planer om å bygge flere fabrikker i Arendal men disse planene utsettes nå samtidig med nedbemanningen og med samme begrunnelse.
Det er ukjent om de «strategiske» forholdene også innebærer krav fra långiverne og eierne om redusering av kostnader frem til produkt er ferdigutviklet og inntekter begynner å komme inn til selskapet.
– For å unngå å ta på oss for mye, har vi satt bygging av neste fabrikken på vent. Vi må vise at vi er klare for vekst, og utsetter andre prosjekter som på kort sikt ikke bidrar direkte til verdiskapingen, sier Bacher i følge NRK.
Bakgrunnen for storsatsingen på norsk batterifabrikk når det kan importeres langt billigere produkter fra Kina enn det som det er mulig å produsere i Norge er at det er politisk uttalt mål å sikre lokal produksjon av batterier i Europa. Det er uttalt flere ganger fra Morrow sin side, at prisene vil bli høyere enn de kinesisk produserte batteriene, men at en rekke europeiske kunder er villige til å betale dette for å få «lokal» produksjon med de fordeler dette medfører.
Hvorvidt Morrow noen gang kommer i posisjon til å ferdigutvikle batteriløsninger og være klar til å levere disse er fortsatt usikkert. Det er også usikkert om markedet er villig til å betale noe mer for batteriene enn de må gjøre ved kinesisk import.